Scoutdräkten och märken

Gnesta scoutkårs ombud är Ellinor Söderberg som tar in gemensamma beställningar. Hon nås på: scoutvaror(at)gnesta.scout.se.

Vid beställning via Ellinor kan ni betala med swish:  123 062 84 20, eller använd QR-koden till vänster. Ellinor har stenkoll på om det finns begagnade, urvuxna skjortor att köpa i kåren. De är lika snygga!

Titta i Scoutshopen, Scouternas egen shop – där finns snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar att köpa.

Scouthalsduken
Ellinor har även scouthalsdukar med Gnesta scoutkårs färger: gul med röd bård.
Ta kontakt på scoutvaror(at)gnesta.scout.se.

Hur ska märkena placeras?

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta -t-shirt, -piké med märken och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap.

Märken

Märken finns av flera typer:

Bevis och intressemärken – har tydliga riktlinjer för vad du ska göra och klara av. Det är för att man ska veta att alla scouter som har tagit ett bevismärke kan klara av samma saker. Bevismärkena blir på så sätt en bekräftelse på att du kan något och en påminnelse om den kunskap du fått.

Deltagande märken – som du får om du deltagit i en hajk, läger eller annan aktivitet, som ett minne för vad du har upplevt tillsammans med andra scouter.

Tillhörighetsmärken – visar vart vi kommer ifrån.