Ordförandebrev 4 augusti 2020

7 augusti, 2020 av Maria Lavman Lysell

Hej alla målsmän!

Här följer ett brev med saker som ni har nytta av att känna till. Tack för att du tar dig tid att läsa! Du med tidsbrist, fokusera gärna på del 1 och 2.

Innehåll

1. Inför hösten
  2. Vad vi önskar hjälp med härnäst
  3. Lägerberättelse från sommaren 2020

1. Inför hösten

Onsdag 26 augusti är det terminsupptakt vid stugan mellan klockan 19.00 och 20.30. Innan dess har en konsulent från Scouterna (riksförbundet) försökt att rekrytera i kommunens skolor. Vi hoppas på många nya och bekanta ansikten när vi berättar om höstterminens planer och vad vi behöver av er målsmän. Tills dess hoppas vi få till hållbara ledarteam till varje avdelning, dvs minst tre personer. Då är det inget stort problem om en ledare frånvarar då och då.

Under lägret genomfördes en enkel ceremoni med de barn som går från en avdelning till nästa, alltså från spårare (8-9 år) till upptäckare (10-11) till äventyrare (12-15).

Exakt veckodag för respektive avdelning beror på hur vi kan lösa ledarsituationen. Terminsprogram kommer, inklusive vilken kväll du förväntas medverka under ett möte.

2. Vad vi behöver hjälp med härnäst

Hög närvaro – genom att se till att ditt barn kommer på alla möten och alla hajker kan vi skapa riktigt bra scouting: stark gemenskap i patruller och gemensam utveckling av de kunskaper som behövs för att klara större och mer utvecklande äventyr. Självklart finns det skäl att frånvara ibland, men även om vi inte “bänkar” någon vid “matcher” så är varje möte en del av en helhet. Barn förstår inte detta när kompisen vill leka på scoutkvällen så låt oss hjälpa dem att få uppleva frukten av kontinuitet.

Fira vår gemenskap – för att stärka samhörigheten ännu mer, uppmuntra till att scoutskjorta och halsduk kommer på till möten och hajker. De är vår lagtröja men också ett tåligt plagg vid lekar och skogsröj. Skjortan är också ett sätt att visa vad scouten har lärt sig (kunskapsmärken) och upplevt (läger/hajkmärken) så hjälp ert barn att sy fast aktuella märken.

Hör av dig om du behöver hjälp med ny skjorta, märken etc! Vi tar gärna emot begagnade skjortor till scoutlokalen. För hjälp med skjortor, kontakta Ellinor Söderberg på 076-7638600 eller ellinors35@hotmail.com

Låt oss bli fler – Om ditt barn gillar scouting, uppmuntra hen om att ta med vänner, 3 gånger gratis, när som helst under terminen. Och om du tror oss när vi säger att bra scoutmöten inte tar utan GER energi, tveka inte att prova på scoutledarskap under hösten. Även om du kan “bara” varannan vecka. Eller inled med att vara med på en hajk. Du som tvivlar på din förmåga, du kan mer än du tror. Ledarkurser betalas av kåren. Blir vi fler kan vi ge fler barn plats i denna globala fredsrörelse för personlig utveckling.

Självklart tar vi gärna emot annan hjälp också, i styrelsen, kring stugan etc, berätta gärna hur du vill bidra här eller kontakta ordförande fredrik.torberger@kairosfuture.com, 070-547 25 02.

3. Lägerberättelsen – klicka på länken