Gnesta Scoutkår använder sig av Google Workspace för att hantera våra gemensamma dokument, kalendrar och e-postgrupper, helt enkelt hålla ihop saker.

Genom Google Workspace har vi många tjänster, men det vi börjar med är mail, filarea (Google Drive), Google Meet och e-postlistor under @gnesta.scout.se

För att logga in på det kontot gör ni följande:

Starta “Google Chrome” eller gå till google.se

Klicka på “Logga in” uppe i högra hörnet.

Skriv in din e-postadress
(fornamn.efternamn@gnesta.scout.se)
(Tänk på att å,ä,ö byts ut mot a,a,o)

Klicka sedan på “Nästa”

Nu ska ni logga in med ert “Scout-ID”. Det är samma inloggning som till Scoutnet.
Som användarnamn kan ni använda ert medlemsnummer eller den “primära e-post” ni har registrerat i Scoutnet.
Har ni inte varit inloggade på Scoutnet innan och behöver ett lösenord eller glömt ert lösenord, klicka då på “Glömt lösenord” och följ instruktionerna som kommer upp.

När ni väl är inloggade på ert Google konto kommer ni åt mail, drive och kalender i menyvalet uppe till höger. Det är de 9 kvadraterna ni ska trycka på.

Det går också bra att logga in på mobila enheter. Använd då Googles appar, Mail, Drive, Kalender och Hangouts.

Gmail

Här har du en scoutmail som du kan använda för att skicka mail eller ta emot “scoutmail” på.
I scoutnet kan du välja att ändra din primära epost-adress till din @gnesta-adress för att skilja på privata och scoutmail.

Google Drive

Klicka på kvadraterna uppe till höger och klicka på “Drive”.

Ni kommer först till “Min enhet” i Google Drive, här sparas filer som bara du har tillgång till, om du inte väljer att dela dem med någon. Men vi ska först och främst jobba i kårens drive som heter “Gnesta Scoutkår”. Den hittar ni under “Delade enheter”.

Här finns det kataloger till alla avdelningar, passa gärna på och flytta eventuella dokument ni har på andra ställen dit (om de redan finns i en Google Drive är det enklast är att dela dem med eran @gnesta-adress och sen lägga dem rätt)

Google Meet

Ni kan direkt skapa digitala möten med Google Meet, man kan både schemalägga framöver eller skapa direktmöten.