bli_scout

Läs mer om Gnesta scoutkårs historia

Välkommen till Gnesta scoutkår!

Sedan 1941, i nuvarande form, har vi varit en del av den lokala gemenskapen i Gnesta och har haft glädjen att introducera unga människor till spännande äventyr och värdefulla livslånga färdigheter genom scouting. Som en del av Södermanlands scoutdistrikt och Scouterna i Sverige, strävar vi efter att främja personlig utveckling, gemenskap och ansvarstagande bland våra medlemmar. Vi firar traditionsenligt kårens födelsedag den 11 november varje år.

Gnesta scoutkår är stolt för sitt långa och stolta arv av scouting. Genom åren har våra scouter visat enastående engagemang och prestationer. Vi är stolta över att ha haft medlemmar som har tilldelats prestigefyllda utmärkelser som Silvervargen och Gustaf Adolfs-märket för deras hängivna arbete inom scouting och samhället.

En av våra stoltheter är vårt deltagande på världsscoutjamboreer. Trots vår kårs relativt blygsamma storlek har vi sedan 2011 aktivt deltagit i dessa internationella sammankomster. Från Sverige till Japan, från USA till Sydkorea, har våra scouter fått möjligheten att lära känna och samarbeta med scouter från hela världen, vilket har berikat deras erfarenheter och öppnat deras sinnen för olika kulturer och perspektiv.

Vi är också stolta över vår primitiva scoutstuga som ligger på Jagbacken, Södertuna. Denna stuga är en central plats för våra scoutaktiviteter och erbjuder en plats där våra medlemmar kan koppla av, lära sig om friluftsliv och skapa minnen tillsammans.

Vi är en kår som strävar efter att skapa minnen och upplevelser som varar livet ut för våra medlemmar. Genom våra scoutaktiviteter och projekt, främjar vi en känsla av samhörighet, äventyr och lärande som inspirerar våra scouter att växa till självständiga och ansvarstagande individer.

Vi hälsar alla som delar vår passion för scouting välkomna att utforska och bli en del av vår gemenskap på Gnesta scoutkår!

Scoutkramar,

Gnesta scoutkår