Ditt bidrag, en länk i kedjan

29 januari, 2022 av Maria Lavman Lysell

Alla har ont om tid

Vad är det som gör att somliga ändå orkar och vill vara aktiva i scoutkåren?

Svar:

1. Scoutmöten – rätt genomförda – ger mer energi än de tar. Mystiskt men sant.
  2. Världen hade ont om tid redan innan sociala medier och streaming-TV kom, de som är aktiva i kåren gör som alla andra – prioriterar det som de tycker är viktigt.
  3. Scoutmöten och styrelse kräver arbete, men eftersom det handlar om äventyr och personlig utveckling – inte försörjning och hushållsarbete – blir scouting oftast en inspirerande aktivitet.

I dagsläget har vi cirka 35 barn på kö för att bli scouter. Är ett av de barnen ditt? Kliv ombord som ledare minst varannan vecka eller som styrelseledamot så kan ditt barn börja omedelbart i verksamheten.

Styrelseledamot eller ordförande:
För att vara styrelseledamot eller ordförande behöver du våga säga din åsikt och dela idéer som du har, samtidigt som du förstår vikten av att fatta beslut som hela gruppen kan acceptera. Du ingår i en vuxengemenskap som inte handlar om jobbet eller den egna familjen, utan om barns och hela samhällets utveckling och du behöver kunna medverka under ett möte på ca 2 timmar var femte vecka.
Ledare eller stödförälder vid aktiviteter:
För att bli ledare behöver du uppskatta att motivera och instruera barn, även om de ibland bjuder på kaos och oljud. För att bli ledare behöver du förstå värdet av att ge barn utmaningar, utmaningar som kan innebära risken att något kan göra lite ont eller kännas läskigt.
Funktionär:
Du är med att skapa en stabil grund för de som leder veckomöten, hajker och läger. Som att underhålla stugan, snickra och måla, köra transporter till/från hajker, läger, typ kanoter, tält, eller bidra vid arrangemang på stan för att kåren ska synas.

Oavsett vilken roll som är din – finns det några krav?

Svar:

• Kåren har nytta av personer som är bra på olika saker exempelvis administration, ekonomi, sköta hus och lokaler, skapa ordning och reda, ledarskap, pedagogik, kommunikation och marknadsföring och projektledning.
  • Det är förstås alltid bra om du kan scouting, men det är inte nödvändigt. I kåren finns riktigt mycket kunskap som du kommer att få del av om du väljer att prova på.
  • Grunden för scouting är ledarskap, lite pedagogisk förmåga och ett bemötande av barn och unga som leder till personlig utveckling. Du behöver också sympatisera med värderingarna som uttrycks i scoutlagen.
  • Vill du veta mer om att ta en roll i vår verksamhet, som ledare, styrelseledamot eller annan funktionär, hör gärna av dig till Fredrik Torberger, mångårig styrelseledamot och tidigare kårordförande, på 070-547 25 02 eller fredrik.torberger@kairosfuture.com
  • Eller kontakta den av våra ledare som du känner bäst, du hittar dem här!  (https://gnesta.scout.se/karens-aktiviteter/karens-avdelningar-och-ledare/ )