Gnesta scoutkår deltog i Håll Sverige Rent

17 september, 2022 av Daniel Karlsson

Den 17 september 2022 samlades 22 scouter, 4 ledare samt några familjemedlemmar vid scoutstugan för att genomföra en kårgemensam aktivitet.
Scouterna delades upp och promenerade med soppåsar olika vägar för att mötas vid Strömmentorget i Gnesta.

Scouterna, som synas, samlade ihop MASSOR av skräp.
Längs vägen träffade scouterna på flertalet boende i Gnesta som hejade på i arbetet med att plocka skräp.

Håll Sverige Rent den 17 september 2022

Har du också sett engångsmuggar, fimpar och plastpåsar ligga och skräpa på marken? Skräpet finns överallt omkring oss, och fastän det är olagligt att skräpa ner i Sverige hittar vi skräp i havet, på höga bergstoppar och alla ställen där emellan.
Och det blir lätt att man gör som alla andra. En plats som redan är skräpig riskerar alltså att bli ännu skräpigare. Därför behöver vi bli fler som inte skräpar ner!
Håll Sverige Rent är en ideell organisation som arbetar med just det, att få fler människor att inte skräpa ner. Vi vet att det går att stoppa skräpet, om vi gör det tillsammans!

Scouternas deltagande – Varför?

Scouternas vision är det vi drömmer om, vårt uppdrag är vårt syfte och varför vi finns till. För att nå visionen fokuseras arbetet under strategiperioden 2015-2025 på tre områden som handlar om att utveckla personen, verksamheten och att nå fler människor.

Scouterna utvecklas till förebilder

Scouterna förbättrar världen! Vi gör det genom att varje person som deltar i scoutverksamhet blir redo för livet, utvecklas till sin fulla potential och blir en aktiv världsförbättrare. Kraften i att alla scouter – var och en för sig, och alla tillsammans – utvecklas och tar aktiv del i samhällsutvecklingen är ostoppbar. Den lilla handlingen får ringar på vattnet som förflyttar berg. Vi är föregångare i stort och smått och vi är stolta över det!

Lokalt och globalt samhällsengagemang – En del av Scoutmetoden

Vi engagerar oss i och försöker påverka vad som händer i samhället, både i området där vi bor och ute i världen. Genom det lär vi oss kämpa för en bättre värld där alla människor är lika mycket värda och mår bra.